Nagyon sokféle diéta létezik. Mind az írott, mind a virtuális irodalom több száz, több ezer ilyenről tud. A legismertebbek a különböző böjtök, lékúrák, szétválasztó diéták. Vannak szenvedősebbek és emberbarátabbak. vannak divatos és megbukott elméletek. Legtöbbjük gyors súlyvesztéssel kecsegtet, mások önmérsékletre intenek. Nem könnyű választani!

Valamikor régen, amikor készültem végigjárni a Camino-t (a kaland leírását lásd itt: Camino blog) 98 kiló voltam. Kiszámoltam, hogy ez pont 15 kilóval több, mint az ideális súlyom. Akkoriban nem voltam elhízva, bár a súlyom megközelítette a mostanit. Inkább izmos voltam, de azért persze valóban volt rajtam felesleg. Nos, akkor 3 hónap alatt akartam ledobni, ami sikerült is: nagyon kemény diétával, állandó 800-1200 kcal közti bevitellel egy hónap alatt lement 10 kg. Majd egy hónapig kicsit lazábban 5 kg. Az utolsó hónapban csak a szinten tartásra gyúrtam, mert nem akartam, hogy nagyon legyengülve induljak neki a több, mint 800 km-es útnak. A stratégia bevállt, bár az első havi kínokat senkinek sem kívánom (na jó, az ellenségeimnek igen): ebben az időszakban mindig verejtékben fürödve ébredtem, rémálmaimban terített asztalok menekültek előlem elérhetetlenül ...csak rohantam, de nem haladtam, a sültek meg távolodtak, távolodtak.

Most nincs szükség ilyen drasztikus fogyásra, viszont úgy kell súlyt vesztenem, olyan módszerrel, hogy a súlycsökkenés után is alkalmazni tudjam, hogy ne hízzak vissza pikk-pakk. Ezt - véleményem szerint - több mozgással, alacsonyabb kalóriatartalmú ételek-italok fogyasztásával, némi önmérséklettel és bizonyos ételek kerülésével (nem teljes kiiktatásával) érhetem el. Nagyon nagy segítséget nyújt a Kaloriabazis.hu weboldala, amely a napi kalóriabevitel és leadás pontos könyvelésével valamint célszámítási segédletével már legutóbb is nagy hasznomra volt.

Abban is biztos vagyok, hogy nem valamelyik divatos kúrát fogom követni, amitől hemzseg az internet. Mosolygós arcú előtte-utána figurák ajánlotta lötyökkel, joviális arcú szakemberek kínálta porokkal és/vagy celebmacákkal reklámozott étrendekkel tuti nem lehet tartós hatást elérni.

Mit fogok tehát csinálni? Mi a tervem? Igazából megismétlem - egy-két kiegészítéssel, módosítással a 2014-es akciómat:

- Az első napokban próbálok lassítani és valóban keveset enni sok folyadékbevitellel. Főleg zöldségeket, nem túl savas gyümölcsöket és sovány húsokat nagyon kevés kenyérrel, minimális krumplival és tészta helyett lehetőleg „reformkörettel”. Korábbi fogyókúrám idején elkövettem azt a hibát, hogy reggelire nem ettem - vagy csak nagyon korlátozott mennyiségben - szénhidrátot; ez sajnos nem járható út, mivel programozói munkát végzek és ha nem kap az agyam „indítólöketet”, nem működik kielégítően. A vega, vegán étkezést röhejesnek tartom, de szerencsére a zöldségek és gyümölcsök ízét kedvelem, ezért nem fog nehezemre esni a fogyasztásuk. Persze, az étek mennyiségének csökkentése fájni fog!

- Akárhogy is próbálkozom, az éhség-sokkot nem fogom tudni elkerülni, mert el kell érnem, hogy a belem összehúzódjon! Mivel ezt csak úgy érhetem el, hogy mennyiségileg, térfogatilag is kevesebbet falok, a testem úgy fogja lereagálni, hogy valami katasztrófa miatt nem tudom elegendő táplálékhoz juttatni. Az agyam vegetatív része riasztja a belső szerveimet és megpróbálja lassítani az anyagcserémet, jobb hatásfokú emésztésre serkentve a gyomromat. Ismerős a helyzet. Tudom, hogy ezt ilyenkor valahogy illedelmesen körül kellene írni, de a dolog úgy néz ki, hogy az éhség-sokk beindulása után a patkószeget is megemésztené az ember. Jóval kevesebbet eszel, de ezt sokkal jobban feldolgozza a tested és a "végtermék" mennyiségileg a töredéke lesz a korábbinak. Ahogy egy nagyon kedves ismerősöm ezt megfogalmazta, "bogyós lesz a székleted". :)

- Sokkal több folyadékot kell innom! Főleg vizet és/vagy nagyon alacsony cukortartalmú és magas ásványianyag, magas vitamintartalmú gyümölcsleveket. Az alkohol (főleg az égetett szeszek) kerülendők. A sör a gyomor térfogatnövelése miatt, a pálinkák meg a magas energiatartalmuk okán.

- Sok mozgásra van szükségem. Az első pár nap ez kimerül sétákban, mert a hirtelen kalóriacsökkentést és a megnövelt izommunkát egyszerre nem viseli jól a szervezet: olyan éhségérzetet generál, amit képtelenség agyban letiltani, amikor karnyújtásnyira gazdagon megrakott hűtő kínálgatja csillogó testét dévajul. Értelemszerűen a velem együttélők nem fogyókúráznak: a velem élők mind karcsúak, sportosak. Visszatérve a mozgásra: sokat kell használnom a szobakerékpárt (amit utálok), minden lehetőséget megragadok a gyaloglásra és ha lehet, tornázom. 2014 óta vásároltunk súlyzókat, fekvenyomópadot, ezeket is használom majd. Nem feltétlenül a súlyomat akarom ugyanis csökkenteni - bár ezt a legkönnyebb kontrollálni, mérni -, hanem az „arányokon” akarok javítani!

Nagyjából ennyi! Semmi csoda, semmi mágia! :)

Itt a blogomban megpróbálom majd leírni a folyamatokat, az érzéseimet, hangulatváltozásomat. Ha kialakul valamiféle edzésterv, akkor azt is, esetleg recepteket, ha valamelyik kímélőkaja nagyon bejön. Teszek majd fel fotókat, adatokat, képleteket, miegymást. Talán rászánom magam egy előtte-utána fotó elkészítésére is, de ezt nem igérem, hátha kiskorúak is olvasság a blogot. nem szeretném, ha valaki miattam leállna a fejlődésben. :)

...Avagy a fogyókúra története szubjektív szemmel...